Publicador de continguts

Sistema de beques i ajuts a la formació universitària

L’informe en 2 minuts

Per què hem fet aquesta fiscalització?

  • L’accés als estudis universitaris en condicions d’igualtat és un dret reconegut a la Constitució, a l’Estatut d’autonomia i a les lleis d’universitats. Per garantir-lo és fona-mental l’existència d’un sistema de beques i ajuts que remoguin els obstacles de caràc¬ter econòmic que dificulten que els joves de famílies amb menys recursos puguin cursar estudis universitaris.
  • Aquesta fiscalització operativa es focalitza en les anomenades beques de caràcter general (beques generals) i en les beques Equitat, que gestiona l’AGAUR, atorgades als estudiants de grau de centres propis de les universitats públiques de Catalunya. L’informe examina l’encaix del sistema de beques en l’estratègia de la Generalitat i en la realitat socioeconòmica de Catalunya; els sistemes de difusió i gestió; la cober¬tura del sistema i les característiques de l’alumnat becat, i l’accés, continuïtat i rendiment d’aquest alumnat.

Quins són els fets i xifres clau?

  • Les beques generals les convoca el Ministeri d’Educació i Formació Professional i les gestiona l’AGAUR. Tenen diverses modalitats, amb diferents quanties que depenen del nivell econòmic i del rendiment acadèmic dels sol·licitants. En totes les modalitats, els beneficiaris tenen la matrícula gratuïta.
  • Les beques Equitat són un sistema de tarifació dels preus públics per a serveis acadèmics en funció del nivell econòmic del sol·licitant.
  • El curs 2022-2023, 28.777 alumnes de grau de centres propis de les universitats públiques presencials van rebre una beca general, per un total de 84,42 M€, i 5.956 alumnes van rebre una beca Equitat i es van beneficiar d’una reducció en el preu de la matrícula. 

Què hem observat?

  • El sistema de beques i ajuts als estudis universitaris de grau a Catalunya no s’ajusta a la seva realitat socioeconòmica, ja que els llindars de renda existents deixen fora algunes llars en risc de pobresa i, a més, l’import atorgat no cobreix les necessitats econòmiques que suposa estudiar.
  • La informació que es facilita a l’alumnat sobre beques no és sistemàtica ni completa.
  • L’alumnat no sap si rebrà una beca en el moment de matricular-se i el cobrament s’inicia a partir del novembre, un cop ja començat el curs.
  • Entre l’alumnat amb notes similars en els estudis previs, el becat de rendes més baixes tria en menor proporció estudis d’enginyeria i arquitectura que l’alumnat no becat.
  • L’alumnat que rep una beca general obté millors resultats que el no becat en termes de continuïtat en l’estudi, rendiment acadèmic i taxes de titulació.
  • Els beneficiaris de les beques Equitat són quasi exclusivament alumnat al qual s’ha denegat la beca general. 

Què recomanem?

  • Definir una estratègia sobre beques i ajuts a la formació universitària adaptada a la realitat de Catalunya.
  • Establir una política de crèdits o beques que actuïn complementàriament a les beques existents adreçada a l’alumnat resident a Catalunya que cursi estudis universitaris a centres públics.
  • Establir un sistema perquè de manera automàtica els sol·licitants de la beca general siguin considerats sol·licitants de la beca Equitat.
  • Implementar mesures per reduir els terminis de tramitació i pagament.
  • Dissenyar un portal d’informació sobre beques i ajuts per cursar estudis universitaris amb informació clara i accessible.