Asset Publisher

Eleccions al Parlament de Catalunya de l'any 2024

L’informe en 2 minuts

Per què hem fet aquesta fiscalització?

  • L’informe s’emet tenint en compte el que disposen els articles 133 i 134 de la Llei orgànica 5/1985, del 19 de juny, del règim electoral general (LOREG) i l’article 5 del Decret 65/2024, del 19 de març, pel qual es regulen les subvencions i el control de la comptabilitat electoral en les eleccions al Parlament de Catalunya del 12 de maig del 2024.
  • L’objecte d’aquest informe és pronunciar-se sobre la regularitat de les comptabilitats electorals presentades per les formacions polítiques que han obtingut representació al Parlament de Catalunya i, en cas d’apreciar-hi irregularitats, proposar la no adjudicació o la reducció de la subvenció electoral.

Quins són els fets i xifres clau?

  • En les eleccions al Parlament de Catalunya del 12 de maig del 2024, 8 formacions polítiques van obtenir representació: PSC, Junts+, ERC, PP, VOX, Comuns Sumar, CUP-DT i Aliança.cat.
  • Les formacions polítiques van declarar recursos per 10.361.456,82 €. Segons la seva naturalesa, 180.730,43 € procedien d’aportacions privades, 4.240.071,97 € d’aportacions dels partits, 1.835.763,79 € de bestretes de les subvencions electorals i 4.104.890,63 € d’operacions d’endeutament, dels quals 2.365.590,63 € corresponien a endeutament bancari i 1.739.300,00 € a contractes de microcrèdits.
  • Les formacions polítiques van declarar despeses electorals per 11.282.475,50 €, de les quals 7.280.928 € corresponien a despeses ordinàries i 4.001.547,50 € a despeses per la tramesa directa i personal als electors dels sobres i les paperetes electorals, o de propaganda i publicitat electoral.

Què hem observat?

  • Totes les formacions polítiques que tenen l’obligació de fer-ho han presentat la comptabilitat electoral a la Sindicatura de Comptes en el termini establert.
  • Totes les formacions polítiques han complert el límit general màxim de despesa electoral i els sublímits de publicitat establerts als articles 55 i 58 de la LOREG.
  • La Sindicatura de Comptes no proposa en cap cas la no adjudicació de la subvenció electoral prevista a la normativa electoral, però fa propostes de reducció per despeses no considerades subvencionables o per pagaments fora del compte electoral o fora de termini.
  • A l’informe es presenten observacions detallades referents a les comptabilitats electorals de les formacions que han obtingut representació. 

Què recomanem?

  • El legislador hauria d’especificar tan detalladament com sigui possible les despeses electorals a què es refereix l’article 130 de la LOREG, per poder interpretar més acuradament els conceptes subvencionables que s’hi enumeren.
  • La normativa vigent vincula el límit de despeses electorals al nombre d’habitants que són població de dret a les circumscripcions electorals on es presenten candidatures. Per a futures eleccions, seria més ajustat vincular el límit de despeses electorals al nombre d’electors als quals va dirigida la campanya electoral.
  • Caldria implantar un nou sistema aprofitant les noves tecnologies per evitar el malbaratament de recursos materials i econòmics que es fan servir en cada campanya electoral i reduir els costos ambientals i econòmics que genera aquest tipus de propaganda.