Asset Publisher

Institut Municipal d'Informàtica de Barcelona, exercici 2023

The report in 2 minutes

Why we did this audit?

  • Per la importància de l’Institut en el disseny, el desenvolupament i l’explotació de tots els serveis de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC), per a l’Ajuntament i per als seus ens dependents.
  • Perquè l’Institut, que actua com a executor del Pla d’inversions municipals (PIM) per compte de l’Ajuntament de Barcelona, és l’encarregat de dur a terme les inversions per compte seu i s’encarrega de la governança, la coordinació i l’execució del Pla de transició digital.
  • Per revisar l’adequació normativa en els àmbits de personal i contractació, ja que l’Institut concentra en els capítols 1, 2 i 6 el gruix del seu pressupost de despeses.
  • Perquè l’Institut no s’havia fiscalitzat anteriorment.

What are the key facts and key figures?

  • L’Institut va ser constituït el 6 d’octubre de 1989, com a organisme autònom de l’Ajuntament. Posteriorment, es va constituir com a instrument de descentralització funcional per a la prestació dels serveis públics municipals i com a mitjà propi.
  • En el 2023, es van formalitzar 16 contractes programa amb l’Ajuntament i els ens dependents per la prestació dels serveis informàtics que garanteixen el correcte funcionament de les TIC.
  • L’any 2023 l’Institut va reconèixer obligacions per 83,29 M€ i drets reconeguts per 84,18 M€.
  • A l’Institut hi treballaven 249 persones a final de l’exercici 2023, amb un cost de 16,95 M€.

What have we observed?

  • A causa dels ajustaments pel reconeixement d’obligacions en un exercici diferent del de l’aprovació de l’acte administratiu, l’import del resultat pressupostari ajustat està infravalorat en 911.728,91 € en relació amb el calculat per la Sindicatura.
  • En relació amb els compromisos de servei dels contractes programa, no es va fer un seguiment dels nivells de servei acordats i assolits.
  • S’han detectat diverses anomalies en relació amb conceptes retributius del personal.
  • Per delegació de competències, el gerent va passar a ser l’òrgan de contractació alhora que presidia la Mesa de contractació.
  • L’Institut no disposava de l’auditoria de l’Esquema de Seguretat Nacional.

What do we recommend?

  • Millorar el mòdul del programa informàtic que gestiona els projectes de despesa amb finançament afectat.
  • Formalitzar contractes programa pluriennals amb l’Ajuntament i ens dependents per consolidar la despesa recurrent dins del pressupost inicial. Aquesta mesura permet disposar d’una major quantitat del crèdit inicial i reduir la dependència de transferències addicionals. Això permet poder planificar, formalitzar i executar els contractes amb més antelació, millorant així l’eficiència pressupostària i evitant modificacions durant l’execució.
  • Efectuar un seguiment dels costos dels serveis per àrees per assegurar que les aportacions de l’Ajuntament i ens dependents cobreixen les despeses associades a cada servei prestat per l’Institut.