21/2024 Pla Serra Húnter, exercicis 2016-2022
The report in 2 minutes
Why we did this audit?
- Perquè és un Pla que es porta a terme des de fa més de 20 anys (es va iniciar el 2003) i que implica una aportació creixent de recursos per part de la Generalitat a la contractació de professorat, aportació que en el període 2016-2022 va ser de 90,50 M€.
- Perquè, a més de potenciar la contractació de professorat d’excel·lència, el Pla també té un propòsit de canviar els processos de selecció de professorat per les universitats per incrementar la competència i assimilar-los als estàndards internacionals.
What are the key facts and key figures?
- En el període 2016-2022 en el marc del Pla es van contractar 633 persones i a 31 de desembre del 2022 hi havia 1.041 contractes vigents.
- El procediment de selecció del PSH té algunes especificitats que potencien la independència dels tribunals i fomenten la concurrència, especialment les crides internacionals i el fet que els tribunals de selecció només puguin tenir un membre que pertanyi a la universitat convocant.
- Els processos s’estructuren en 2 fases: la Crida internacional i el concurs a la universitat.
- La Generalitat finança el 50% del cost de les contractacions del PSH.
What have we observed?
- El procés de la Crida internacional atreu un gran nombre de candidats, encara que un percentatge elevat dels que el superen no es presenten posteriorment als concursos de les universitats (prop d’un 40%).
- Els processos de selecció són més llargs per a les places SH que per a les no SH (fins i tot descomptant el període de la Crida internacional).
- En els concursos PSH se seleccionen majoritàriament candidats que provenen d’institucions ubicades a Catalunya i que s’havien doctorat en la universitat a què s’incorporen.
- En l’anàlisi realitzada no s’observen diferències significatives en les característiques demogràfiques, acadèmiques i professionals dels lectors SH i no SH.
What do we recommend?
- Impulsar la creació d’un sistema de seguiment dels processos PSH que permeti comparar els resultats dels docents SH amb els dels no SH.
- Fer una anàlisi de les causes que fan que un percentatge significatiu dels candidats que superen les crides no es presentin als concursos i de les que fan que una part significativa dels que es presenten a les crides no les superin, especialment estrangers que viuen fora d’Espanya.
- Analitzar la coherència del PSH amb el nou escenari resultant de l’aplicació de la LOSU i amb les diferents mesures i programes d’estabilització i de captació de talent i rejoveniment del professorat universitari.
Last update: 09/02/2023