24/2024 Deute públic de la Generalitat, exercicis 2002-2022, Resolució 436/XIV del Parlament
The report in 2 minutes
Why we did this audit?
- La Resolució 436/XIV, del 14 de juliol del 2022, del Parlament de Catalunya, va establir encarregar a la Sindicatura de Comptes l’elaboració d’un informe que quantifiqués el deute públic de la Generalitat i n’analitzés la composició i les causes, i també que presentés possibles solucions.
- L’objecte de l’informe ha estat, per una banda, quantificar i detallar la composició del deute públic de la Generalitat i analitzar l’evolució, tant del deute públic com de la situació financera, i d’altra banda, analitzar el sistema de finançament autonòmic (SFA) aplicat en el període comprès entre els exercicis 2002 i 2022 per determinar quines han estat les causes de l’endeutament i les possibles solucions.
- L’endeutament de Catalunya de 10.830,22 M€ l’exercici 2002 es va incrementar fins a 84.518,17 M€ l’exercici 2022, segons dades del Banc d’Espanya, i representava un 33,12% del PIB.
What are the key facts and key figures?
- Els recursos de Catalunya van experimentar una caiguda important amb la crisi del 2008, i el govern autonòmic, tot i realitzar importants retallades de la seva despesa, va haver d’incrementar l’endeutament.
- Les respostes de política monetària i fiscal donades per l'Estat i per la Unió Europea a la crisi del 2008 van ser molt diferents de les donades amb la crisi de la covid.
- Catalunya té insuficients recursos per finançar la despesa i aquestes insuficiències s’associen als SFA perquè els ingressos que procedeixen d’aquests sistemes representen entre el 85,4% i el 91,5% dels recursos totals de Catalunya.
- Catalunya té una autonomia fiscal limitada per fer anar al mateix ritme els seus ingressos a les seves necessitats de despesa per la falta de capacitat normativa en la tributació indirecta.
- Catalunya té una capacitat de generació d’ingressos tributaris clarament per sobre de la mitjana de comunitats autònomes de règim comú però els SFA li donen uns recursos normatius pràcticament iguals a la mitjana.
What have we observed?
- Impacte de l’infrafinançament relatiu: 6.273,40 M€. Si el finançament per habitant ajustat de Catalunya hagués estat igual a la mitjana de les comunitats autònomes de règim comú en el període 2002-2022.
- Impacte de la minoració del Fons de suficiència global: 22.810,04 M€. Si les comunitats autònomes de règim comú haguessin adoptat el mateix increment impositiu decidit per l’Estat per recuperar la caiguda d’ingressos derivada de la crisi del 2008.
- Impacte de l’infrafinançament col·lectiu i relatiu respecte als ingressos del SFA-2002: 32.692,07 M€. Si l’Estat hagués garantit el finançament normatiu corregit per habitant ajustat que cada comunitat va tenir de mitjana durant el període 2002-2008. A més, s’estima el deute derivat de l'infrafinançament relatiu de Catalunya.
- Impacte de l’infrafinançament col·lectiu i relatiu respecte als ingressos del SFA-2009: 33.570,61 M€. Si l’Estat hagués garantit les necessitats de finançament per habitant ajustat pactades quan es va aprovar el SFA-2009. A més, s’estima el deute derivat de l'infrafinançament relatiu de Catalunya.
What do we recommend?
- Revisar el càlcul de les necessitats de finançament de Catalunya, que en el SFA-2009 es van calcular tenint en compte el cost efectiu dels serveis transferits a cada comunitat en el moment de fer el traspàs.
- L’Estat, en el moment del traspàs de competències d’algunes comunitats, havia fet un desplegament major dels serveis transferits que en altres comunitats. Aquests serveis van ser valorats a nivells més alts i això va perjudicar les comunitats que com Catalunya van rebre abans el traspàs de competències.
- Respectar el principi d’ordinalitat: els recursos es poden anivellar, però no alterar l'ordre que deriva de la capacitat tributària de cada comunitat autònoma. Catalunya rep uns recursos en termes normatius per a competències homogènies inferiors als de 7 comunitats amb menor capacitat tributària.
- Iniciar una negociació amb l’Estat per revisar l’endeutament de manera total o parcial tenint en compte algun dels 4 escenaris plantejats.
Last update: 09/02/2023