14/2025 Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori: plans directors urbanístics, exercicis 2020-2022
The report in 2 minutes
Why we did this audit?
- En el planejament territorial i urbanístic es coordinen diversos instruments de planejament, entre els quals hi ha els plans directors urbanístics, instrument intermedi entre els dos planejaments, que bàsicament coordina l’ordenació urbanística d’un territori d’abast supramunicipal, protegeix el sòl no urbanitzable i delimita i determina les àrees residencials estratègiques.
- Totes les administracions amb competències en matèria urbanística han de vetllar perquè les determinacions i execucions del planejament urbanístic permetin assolir uns nivells adequats de qualitat de vida, de sostenibilitat ambiental i de preservació.
- L’objectiu d’aquesta fiscalització ha estat avaluar els aspectes legals i de gestió relacionats amb el procediment de tramitació dels plans directors urbanístics.
What are the key facts and key figures?
- Durant el període 2010-2022 es van tramitar 113 plans directors urbanístics, 62 plans pròpiament anomenats i 51 modificacions de plans directors urbanístics.
- A 31 de desembre del 2023 s’havien aprovat definitivament 52 dels 113 plans directors urbanístics, dels quals 22 eren plans pròpiament anomenats i 30 eren modificacions de plans.
- De les 51 modificacions dels plans directors urbanístics, 38 corresponen a modificacions relatives a les àrees residencials estratègiques.
- Únicament el 12,79% dels 284 recursos presentats per als 22 plans directors urbanístics aprovats han estat estimats.
- El 94,23% dels plans directors urbanístics aprovats són vigents.
What have we observed?
- No es disposa d’un procediment formalment aprovat de formulació dels plans directors urbanístics.
- Mancances de la revisió del contingut dels expedients:
- Diagnosi prèvia de l’actuació
- Evidència del treball de les comissions tècnica i executiva
- Disposició dels informes sectorials
- Manca d’homogeneïtat en l’anàlisi de les al·legacions
- Motius, fases i tràmits que dificulten la tramitació dels plans directors urbanístics:
Motius
- Desestimació sobrevinguda
- Planificació incorrecta
- Manca de consens
- Complexitat dels objectius
- Recursos interposats
Fases
- Avanç del planejament
- Aprovació definitiva
Tràmits
- Procés de participació i publicitat amb ajuntaments i ciutadania
- Elaboració del Document inicial estratègic
- Sol·licitud dels informes sectorials
What do we recommend?
- Disposar d’una eina de control sobre la gestió dels expedients que permeti avaluar els procediments aplicats en relació amb el planejament.
- Desenvolupar un reglament que estableixi detalladament el procediment a seguir en la tramitació dels plans directors urbanístics, així com un manual de procediments.
- Integrar la normativa que regula el planejament a Catalunya i evitar l’actual dispersió.
- Els expedients han de comprendre tota la documentació preceptiva, numerada i ordenada.
- Quan se sol·liciten informes als departaments o organismes afectats per raó de les seves competències sectorials, un cop transcorregut el termini establert, en cas que no s’hagués emès l’informe sectorial, caldria ajustar-se a la normativa sectorial i en el seu defecte, prosseguir la tramitació.
Last update: 09/02/2023