22/2023 Autoritat del Transport Metropolità. Sistema tramviari, exercici 2021
L’informe en 2 minuts
Per què hem fet aquesta fiscalització?
- En els darrers exercicis, el sistema tramviari s’ha anat consolidant pel que fa a inversions i a explotació.
- El desembre del 2021 es van adjudicar els contractes dels primers lots d’obres de la connexió per la Diagonal del Trambaix i Trambesòs per aconseguir una única xarxa tramviària unificada (XTU).
- El darrer informe de fiscalització de la Sindicatura de Comptes sobre l’ATM, 14/2014, correspon als exercicis 2010-2012. En aquest informe es fiscalitzen les dades de les inversions i de l’explotació del sistema tramviari.
Quins són els fets i xifres clau?
Inversió Trambaix i Trambesòs
Cost total Finançament
> Trambaix: 415,39 M€ > Generalitat: 75,58%
> Trambesòs: 409,17 M€ > ATM: 20,98%
> Altres: 3,44%
Explotació 2021
Trambaix Trambesòs
-Despeses: 35,20 M€ 31,64 M€
-Ingressos tarifaris i altres: 7,92 M€ 3,67 M€
-Contraprestació liquidada: 27,28 M€ 27,97 M€
-Validacions: 14,03 M€ 6,36 M€
Inversions connexió Diagonal - Fase-1 (Glòries – Verdaguer)
> Previsions projecte executiu
- Urbanització (Ajuntament de Barcelona): 52,88 M€
- Inversions ferroviàries (ATM): 50,37 M€
> Contractes formalitzats inversions ferroviàries
- Inici d’obres: març 2022
- Finalització prevista: maig 2024
- Imports adjudicats:
Infraestructures ferroviàries 40,36 M€
Material mòbil 15,54 M€
Què hem observat?
Trambaix i Trambesòs
- Les modificacions d’obres, complementaris i altres inversions van ser adjudicades directament a les empreses adjudicatàries del contracte inicial.
- El finançament va ser assumit per ATM, per la qual cosa no hi ha transmissió del risc de construcció.
- El cost final de les obres és superior en un 49,79% i en un 35,05%, respectivament, al cost inicial.
- El sistema de contraprestació del servei de transport cobreix amb escreix totes les despeses, i permet als operadors obtenir tots els marges, cànons i beneficis preestablerts. Per tant, no s’observa traspàs del risc operacional de demanda.
Què recomanem?
- Fonamentar les actualitzacions del nombre de validacions previstes en el model d’explotació en variables i evolucions més directament relacionades amb el sistema tramviari.
- Dur a terme una auditoria informàtica del programari en què es fonamenta la gestió que l’ATM fa de les dades del sistema tarifari integrat (vendes, validacions i repartiment d’ingressos).
- Atesa la tendència inflacionista, en l’execució d’inversions per a la XTU cal tenir especial cura en el seguiment i control de possibles revisions de preus, modificacions d’obra o desviacions en quantia o preu respecte del contractat.