11/2025 Compte general de la Generalitat de Catalunya, exercici 2023
L’informe en 2 minuts
Per què hem fet aquesta fiscalització?
- L’informe del Compte general de la Generalitat de Catalunya (CGGC) té l’objectiu d’emetre una opinió sobre l’adequació de la informació econòmica i financera presentada, els principis comptables aplicables i el compliment de la legalitat, a més de proposar les mesures de caràcter general que es considerin necessàries per millorar la gestió de la Generalitat.
- Per la naturalesa i el volum del CGGC s’estableix com a objectiu general fiscalitzar, amb un abast de seguretat limitada, el procediment de consolidació. També es realitza el control formal del retiment de comptes de les entitats del sector públic que integren el CGGC. En l’exercici 2023 s’ha fiscalitzat una mostra de contractes, exclosa la contractació menor, adjudicats pels diferents departaments de l’Administració general de la Generalitat de Catalunya (AGGC).
Quins són els fets i xifres clau?
- El CGGC l’integren els comptes de 208 entitats en què l’AGGC participa majoritàriament. Aquestes no inclouen les entitats multigrup i associades de l’AGGC, que s’han incorporat en el compte consolidat però que no formen part del CGGC.
- En el pressupost consolidat del 2023 s’han liquidat drets per 57.548,38 M€ i s’han reconegut obligacions per 58.115,22 M€, amb un resultat negatiu de 566,84 M€.
- L’exercici 2023 l’AGGC ha integrat comptablement terrenys i edificacions gestionats pel Departament d’Educació; això ha implicat fer aflorar un benefici de 1.339,98 M€.
- El 31 de desembre del 2023, l’AGGC presentava un Romanent de tresoreria i un Patrimoni net negatius, i un endeutament financer i uns compromisos de despesa adquirits amb càrrec a exercicis posteriors elevats.
Què hem observat?
- L’immobilitzat material de l’AGGC i del CatSalut no estan recollits en un inventari complet i actualitzat que en permeti la conciliació amb els registres comptables.
- L’actiu i passiu d’Ifercat estan sobrevalorats en 2.297,15 M€ per una subvenció a cobrar en exercicis futurs que s’elimina com a ajust en la consolidació.
- La despesa efectivament realitzada el 2023 i no registrada en el pressupost de l’AGGC, del CatSalut i de l’ICS va ser de 4.538,81 M€; la del 2022 va ser de 3.662,58 M€.
- El perímetre de consolidació de les entitats associades no incloïa 20 entitats amb una participació ponderada de més del 20%. De les entitats associades integrades en la consolidació, 5 entitats es consideren grup i per tant s’haurien d’haver consolidat pel mètode d’integració global.
- La Sindicatura ha fiscalitzat una mostra d’expedients de contractació de l’AGGC i ha trobat diverses incidències que es detallen a l’informe.
Què recomanem?
- Continuar avançant en la implementació d’un procediment sistemàtic de conciliació dels saldos comptables i pressupostaris.
- El sector públic administratiu hauria de finalitzar l’actualització del seu inventari. La unitat competent hauria de revisar i actualitzar les dades incloses en el Registre de la propietat i en el cadastre, relatives a la titularitat jurídica dels terrenys i edificis gestionats pel Departament d’Educació activats en l’exercici 2023, ja que s’ha detectat que els canvis de titularitat, ja sigui per transferència de l’Estat, adscripció o cessió, no sempre estan reflectits en el cadastre i en el Registre de la propietat.
- El pressupost de despeses de l’AGGC, del CatSalut i d’algunes entitats autònomes de caràcter administratiu hauria de contenir crèdit suficient i adequat per atendre totes les despeses previsibles i ineludibles, d’acord amb els ingressos previstos.
- Impulsar la modificació dels estatuts dels consorcis i fundacions en què l’AGGC tingui participació per determinar l’Administració d’adscripció.
Darrera actualització: 09/02/2023