26/2023 Ajuntament de Tremp. Compte general, exercici 2020
L’informe en 2 minuts
Per què hem fet aquesta fiscalització?
- Tremp és la capital de la comarca del Pallars Jussà i és una de les 19 capitals que no s’havien fiscalitzat anteriorment.
- Del conjunt de municipis de la comarca, la població de Tremp representa un 44,69% dels habitants i els crèdits definitius aprovats en el seu pressupost representen un 34,86% sobre el total.
Quins són els fets i xifres clau?
- L’Ajuntament va aprovar definitivament el Compte general el 2 d’agost del 2021, dins del termini legal previst.
- Va presentar un pressupost inicial equilibrat de 5,74 M€, al qual van efectuar modifi-cacions pressu¬postàries per 1,8 M€, que van suposar un increment del 31,87% respecte al pressupost inicial.
- El 31 de desembre del 2020 va presentar un resultat pressupostari ajustat positiu de 475.517,47 € i un romanent de tresoreria per a despeses generals, també positiu, de 2,15 M €.
- Pel que fa a les magnituds financeres, el Balanç presentava un actiu i passiu de 20,63 M€ i el Compte del resultat economicopatrimonial un desestalvi de 323.864,56 €.
Què hem observat?
- Les principals magnituds pressupostàries i financeres presentaven diferències importants i, en conseqüència, els comptes anuals no expressaven la imatge fidel del patrimoni.
- No s’ha pogut obtenir evidència d’auditoria adequada del correcte enregistrament dels tributs que gestionava directament l’Ajuntament ni de l’import consignat en l’epígraf Immobilitzat material.
- L’Ajuntament reconeixia en el pressupost de despeses les operacions abans que esdevinguessin definitives.
- Pel que fa a la comptabilitat financera, s’han detectat nombrosos errors de registre i valoració en la comptabilització de determinats fets.
- No es traspassaven a executiva tots els drets pendents en voluntària un cop vençut el termini.
Què recomanem?
- Utilitzar i mantenir actualitzades totes les funcionalitats que ofereix l’aplicació informàtica de comptabilitat per possibilitar la generació íntegra de tots els comptes i estats que estableix la ICAL.
- Elaborar manuals de procediment i circulars i donar les instruccions necessàries al personal involucrat directament o indirectament en les tasques de comptabilitat i de recaptació.
- Sol·licitar en tots aquells casos que calgui l’assessorament, l’assistència i el suport dels serveis tècnics dels ens supramunicipals corresponents: el Consell Comarcal del Pallars Jussà i la Diputació de Lleida.
Darrera actualització: 09/02/2023