Publicador de continguts

Ajut en concepte de material escolar: val escolar. Curs 2023-2024

L’informe en 2 minuts

Per què hem fet aquesta fiscalització?

  • La Sindicatura ha realitzat aquesta fiscalització operativa focalitzada perquè és una actuació d’actualitat i interès públic per la seva finalitat i perquè té un impacte pressupostari significatiu.

Quins són els fets i xifres clau?

  • Lliurament a tots els alumnes de primària de centres sostinguts amb fons públics de 2 vals de 50 € per adquirir material escolar en establiments adherits a la campanya.
  • 451.131 alumnes de primària potencialment beneficiaris, matriculats en 2.378 centres (1.748 centres públics i 630 centres privats concertats).
  • El 95% dels alumnes van utilitzar els vals.
  • Gestió del Departament d’Economia i Hisenda amb el Consell General de Cambres com a entitat col·laboradora.
  • Cost de 43,92 M€.

Què hem observat?

  • No es va presentar al Govern l’Informe d’impacte econòmic i social (IIES) de la mesura, que era exigit segons la normativa, i no es pot acreditar documentalment que abans de l’aprovació s’hagués fet un diag¬nòstic de la situació i que s’haguessin avaluat diferents alternatives.
  • Hi va haver una elevada concentració dels bescanvis en pocs establiments comercials: 6 empreses van concentrar el 47,84% de l’import bescanviat.
  • No s’ha pogut comprovar el compliment dels objectius de la mesura (impacte positiu directe sobre l’economia de les famílies i en els establiments comercials de material escolar), ja que els objectius estaven definits en termes molt generals i no es van establir indicadors, valors de referència ni valors objectius.

Què recomanem?

  • Que els departaments impulsors i l’Oficina del Govern vetllin perquè, prèviament a l’aprovació d’una mesura, es portin a terme avaluacions rigoroses que ajudin a prendre decisions en termes d’eficàcia i eficiència.
  • Determinar si el val escolar és una mesura conjuntural o estructural, la seva relació amb altres mesures existents i si el seu disseny és adequat o s’hauria de modificar en funció dels objectius que es persegueixin.