Publicador de continguts

Programa per a la digitalització del sistema educatiu finançat amb fons Next Generation

L’informe en 2 minuts

Per què hem fet aquesta fiscalització?

  • Un dels objectius prioritaris del Pla de recuperació, transformació i resiliència (PRTR) és garantir l’adquisició de competències digitals per a l’educació a docents i estudiants.
  • El Programa fiscalitzat (#EcoDigEdu) està finançat pel Mecanisme de recuperació i resiliència (MRR) amb 989,18 M€, dels quals corresponen a Catalunya 149,96 M€.
  • La iniciativa d’aquesta fiscalització sorgeix de l’actuació coordinada entre els òrgans de control extern de les comunitats autònomes (OCEX) i el Tribunal de Comptes amb l’objectiu de fer una fiscalització que abordi la implementació del Pla de recuperació, transformació i resi¬liència (PRTR) a les comunitats autònomes, en concret del Programa per a la digitalització del sistema educatiu.

Quins són els fets i xifres clau?

  • El Programa consta de 3 actuacions: 1) dotació de dispositius mòbils; 2) equipament d’aules digitals; 3) formació tècnica del professorat per a la utilització dels equipaments adquirits.
  • Els objectius del Programa per a Catalunya són 1) dotar amb dispositius digitals connectats i interactius a almenys 42.194 estudiants; 2) equipar almenys 34.950 aules digitals en centres públics o concertats i 3) impartir una o més sessions de capacitació tècnica en 2.847 centres.
  • El 12 de novembre del 2024 ja s’havia completat l’actuació 1 i les actuacions relacionades amb les aules digitals tenien un grau d’avançament del 72%.

Què hem observat?

  • No hi ha un instrument explícit de planificació de les actuacions del Programa, no es van establir objectius operatius i tampoc no es va fer cap modificació del Pla d’educació digital de Catalunya (PEDC). Per a l’actuació 1, dispositius mòbils, no es van tenir en compte criteris de vulnerabilitat.
  • En els contractes d’equipament d’aules digitals s’ha incomplert el termini màxim de 30 dies fixat per la Llei de contractes entre el subministrament i l’acceptació del servei.
  • Amb caràcter general s’han complert els requisits dels fons MRR.
  • La plataforma CoFFEE s’utilitza com un repositori d’informació però no com una eina de gestió.
  • La gestió dels nous equipaments digitals recau principalment sobre els coordinadors digitals de centre, sense que s’hagin reforçat els efectius.

Què recomanem?

  • Elaborar instruments de planificació concrets per a cada actuació derivada de la planificació estratègica del Departament d’Educació i Formació Professional, incloent-hi els objectius operatius, els indicadors, la forma de desplegament i el calendari i el sistema d’avaluació.
  • Dissenyar i implementar quadres de comandament per al seguiment de les diferents actuacions.
  • Fer una anàlisi de les tasques de gestió relacionades amb els equipaments digitals dels centres, valorar-les i establir un pla per dotar els recursos necessaris per portar-les a terme.