Publicador de continguts

Consell Comarcal de les Garrigues, exercici 2023

L’informe en 2 minuts

Per què hem fet aquesta fiscalització?

  • Els consells comarcals gestionen recursos per finançar serveis, propis o per delegació, que presten als municipis que integren les comarques.
  • En el cas de la comarca de les Garrigues aquests serveis són, principalment, la recollida i el tractament de residus, serveis relacionats amb l’educació (transport, servei i ajuts de menjador) i els serveis socials.
  • L’anàlisi de riscos que es duu a terme aconsella la fiscalització dels consells comarcals, atès que els procediments i la gestió dels serveis prestats tenen una elevada probabilitat d’incidències que poden afectar diversos àmbits (contractació, gestió de personal, subvencions, ingressos, etc.).
  • Aquest informe és una fiscalització d’ofici.

Quins són els fets i xifres clau?

  • La comarca de les Garrigues està integrada per 24 municipis.
  • Les fonts de finançament del pressupost del Consell Comarcal són, majoritàriament, transferències corrents, 94,47%, i taxes i altres ingressos, 5,53%.
  • Les despeses incloses en el pressupost són despeses en béns corrents i serveis, 50,54%; despeses de personal, 39,30%; transferències corrents, 5,93%; inversions reals, 4,22%, i despeses financeres, 0,01%.
  • El grau d’execució del pressupost d’ingressos i de despeses va ser del 80,17% i del 82,98%, respectivament.

Què hem observat?

  • No s’havia aprovat ni era vigent cap programa d’actuació comarcal.
  • A través del servei d’assistència tècnica es liquidava un preu públic. Atesa la seva naturalesa correspondria liquidar una taxa.
  • En relació amb les despeses de personal, s’han detectat incidències en l’abonament dels diferents complements salarials.
  • Pel que fa a la contractació administrativa, s’ha detectat: manca de seguiment de les condicions especials d’execució dels contractes; prestació de serveis sense contractes vigents; adjudicació de contractes de forma directa sense concurrència; contractacions menors relacionades amb contractacions successives per cobrir necessitats recurrents o previsibles.
  • No es disposava d’una política de seguretat escrita.
  • La Intervenció no havia dut a terme l’auditoria anual de sistemes.

Què recomanem?

  • Es recomana fer un ús adequat dels diferents articles i conceptes pressupostaris, per tal que els ingressos i despeses estiguin degudament classificats i millorar la presentació de la liquidació del pressupost.
  • Caldria elaborar i aprovar unes noves ordenances de preus públics degudament actualitzades.
  • S’hauria d’implementar alguna aplicació informàtica que permetés controlar la vigència dels contractes administratius.
  • És necessari extremar el control de les despeses previsibles i recurrents per no incórrer en l’elusió dels requisits de publicitat o dels relatius als procediments d’adjudicació.
  • En relació amb les ordenances fiscals de les taxes i les dels preus públics, cal adequar la seva configuració segons si es tracta d’una taxa o d’un preu públic.