Publicador de continguts

Institut Català de la Salut: avaluació de les urgències hospitalàries de l'Hospital Universitari Arnau de Vilanova de Lleida, exercici 2022

L’informe en 2 minuts

Per què hem fet aquesta fiscalització?

  • Les urgències mèdiques són una de les prestacions més visibles del sistema sanitari públic, on prenen especial rellevància els serveis d’urgències hospitalàries.
  • L’avaluació del servei d’urgències hospitalàries de l’Hospital Universitari Arnau de Vilanova de Lleida (HUAV) es realitza en el marc d’una planificació plurianual que preveu fiscalitzar les urgències hospitalàries dels 8 hospitals gestionats per l’Institut Català de la Salut (ICS), en el període 2023-2025.
  • L’objectiu d’aquesta planificació és avaluar la gestió del servei d’urgències hospitalàries amb criteris d’eficàcia, d’eficiència i d’economia.

Quins són els fets i xifres clau?

  • L’any 2022 es va atendre a Catalunya un volum d’urgències de 8.619.420, el 43,10% de les quals en dispositius hospitalaris.
  • L'HUAV és el centre de referència de malalts aguts de les regions sanitàries de Lleida i de l’Alt Pirineu i l’Aran, a més d’exercir també influència sobre la franja oriental de l’Aragó. L’any 2022 la seva població de referència era d’aproximadament 445.000 habitants i va atendre 99.771 urgències, el 45,27% de les quals no presentaven risc vital.
  • La població de referència de l’HUAV compta amb diversos dispositius assistencials d’urgències: 25 centres d’atenció continuada, 1 CUAP i 6 centres hospitalaris.

Què hem observat?

  • La política pública d’atenció urgent hospitalària presenta febleses o incompliments que afecten la planificació i l’avaluació de necessitats; el desplegament territorial, la contractació i l’avaluació de l’activitat, la transparència i el retiment de comptes, a més d’altres que constitueixen un incompliment del dret a una bona administració, atribuïbles al CatSalut, a l’ICS i al Departament de Salut.
  • Les conclusions revelen problemes cabdals de coherència interna i externa de la política; de pertinença i rellevància dels objectius estratègics, i en la governança, que al territori de Lleida s’emmarca en una aliança estratègica entre l’ICS i l’empresa GSS (adscrita al CatSalut).

Què recomanem?

  • Dissenyar instruments de planificació interna i desplegar territorialment les accions necessàries.
  • Revisar els termes de la delegació de funcions derivada de l’aliança estratègica amb el CatSalut.
  • Sotmetre els projectes normatius a una avaluació d’impacte normatiu ex-post.
  • Ajustar el càlcul de les tarifes del CatSalut als costos imputables al servei i signar les clàusules anuals amb els proveïdors abans de l’inici de l’activitat.
  • Definir indicadors vinculats a la continuïtat assistencial.
  • Millorar els circuits de coordinació, derivació i drenatge dels pacients.
  • Homogeneïtzar els circuits de recollida de dades del CMBD-UR i el monitoratge de dades per a la presa de decisions informada.