Publicador de continguts

Tramesa de la informació relativa a l'exercici del control intern de les corporacions locals. Exercicis 2019-2021

L’informe en 2 minuts

Per què hem fet aquesta fiscalització?

  • Per analitzar i comprovar el compliment de l’obligació d’enviar informació de l’exercici del control intern, per part dels òrgans interventors de les corporacions locals.
  • Atesa la importància de la funció del control intern, era important examinar la informació facilitada sobre el seu funcionament i sobre el nombre d’expedients amb acords contraris a objeccions, omissions o bé amb anomalies d’ingressos.

Quins són els fets i xifres clau?

  • Abans del 30 d’abril havien de lliurar la informació sobre l’exercici de control intern dels exercicis 2021, 2020 i 2019 el conjunt d’ens locals que el conformaven 1.117, 1.118 i 1.120 ens, respectivament.
  • L’obligació de lliurament d’aquesta informació persisteix en el temps encara que es realitzi fora del termini establert en la normativa.
  • L’òrgan interventor ha d’informar si s’han aprovat acords contraris a objeccions o si hi ha hagut omissions de fiscalització o anomalies en matèria d’ingressos. En cas que no n’hi hagi hagut, s’ha de fer constar de forma expressa i lliurar el document previst per fer-ho, que s’anomena certificació negativa.

Què hem observat?

  • Evolució positiva del lliurament dins de termini amb el 71,62% per a la informació del 2021.
  • El 31 de desembre del 2022 faltaven 115 ens per enviar algun dels exercicis objecte de fiscalització.
  • El 74,02% dels titulars de l’òrgan interventor es van cobrir amb nomenaments interins o accidentals.
  • La gran majoria, al voltant del 73%, han enviat una certificació negativa els 3 anys.
  • Les despeses en contractació és la modalitat de despesa que va generar més acords contraris a objeccions i expedients sense fiscalització prèvia. Respecte dels ingressos, en les taxes i tributs és on s’han detectat més anomalies. 

Què recomanem?

  • Prendre les mesures necessàries per fomentar i garantir l’enviament de la informació obligatòria dins de termini.
  • Reforçar la figura de l’interventor, baixant el grau d’eventualitat i dotant-la amb els mitjans materials i personals necessaris.
  • Fer una adequada planificació, clau per exercir un bon control intern. Els interventors han d’elaborar el pla anual de control financer per assolir un control posterior eficaç.
  • Potenciar l’ús de les eines de col·laboració i assessorament que la normativa posa a disposició dels interventors i exigir que aquestes siguin eficients, sobretot en els municipis amb recursos insuficients.