Publicador de continguts

Compte general de les corporacions locals. Exercici 2021

L’informe en 2 minuts

Per què hem fet aquesta fiscalització?

• Per col·laborar en la millora de la formulació i de la qualitat dels comptes dels ens locals perquè ofereixin la imatge fidel de cada entitat.
  • Per col·laborar en la transparència de la gestió econòmica, comptable, pressupostària i patrimonial dels ens locals donant publicitat als comptes anuals rebuts.
  • Per oferir algunes magnituds pressupostàries i financeres dels ens que han tramès els comptes i la seva estimació per al conjunt d’ens locals catalans.
  • Per constatar que les corporacions locals compleixen amb l’obligació de trametre els seus comptes generals a la Sindicatura.

Quins són els fets i xifres clau?

• El nombre d’ens locals catalans en l’exercici 2021 era de 1.117. Si hi afegim els 628 ens que en depenen assoleixen un total de 1.745 entitats, els comptes anuals dels quals s’han d’enviar a la Sindicatura.
  • L’agregat dels ingressos i les despeses pressupostaris liquidats pels ens locals que han enviat el Compte general a la Sindicatura dins de termini ascendeix a 12.370.338.252 € i 11.886.080.915 €, respectivament.

Què hem observat?

• El 72,61% dels ens locals han enviat el Compte general a la Sindicatura dins de termini.
  • El 7,27% dels comptes generals eren incomplets i el 63,51% dels comptes anuals de tots els ens presentaven alguna incidència en la coherència interna de les dades comptables.
  • S’estima que al voltant del 13% dels ingressos i les despeses pressupostaris liquidats pels ens locals no ha estat tramès a la Sindicatura.

Què recomanem?

• Fer el tancament del cicle pressupostari i comptable com més aviat millor.
  • Reduir els terminis per a la formació, la informació, l’examen i l’aprovació del Compte general.
  • Incloure en l’acord d’aprovació del Compte general el termini per fer la tramesa, a ser possible en els 15 dies següents.
  • Dissoldre definitivament els ens en què la funció o la prestació del servei per a la qual van ser creats no s’està duent a terme.
  • Regular el contingut de l’àmbit objectiu del Compte general.
  • Fer auditories financeres de tots els ens dependents per millorar-ne el control.