8/2025 Fundació Observatori de l'Ebre: comptes anuals abreujats, exercici 2022
L’informe en 2 minuts
Per què hem fet aquesta fiscalització?
- La Fundació Observatori de l’Ebre no havia estat fiscalitzada anteriorment, atès que es va integrar al sector públic de la Generalitat de Catalunya el 2021.
- Durant l’exercici fiscalitzat, la Generalitat de Catalunya tenia una participació majoritària en el Patronat de la Fundació.
- La fiscalització s’ha realitzat en el marc del Programa anual d’activitats de la Sindicatura i ha consistit en una revisió economicofinancera, amb un nivell de seguretat limitada, dels comptes anuals abreujats i del compliment de la legislació aplicable en l’àmbit financer, corresponent a l’exercici 2022, d’acord amb l’anàlisi de riscos prèvia.
Quins són els fets i xifres clau?
- El Balanç presentava un actiu i un passiu d’1,60 M€, dels quals un 72,59% corresponia a l’Immobilitzat material i un 73,52% al Patrimoni net.
- En el Compte de pèrdues i guanys, els Ingressos per activitats suposen un 74,54% dels ingressos, i les Despeses de personal, un 63,92% de les despeses. El resultat és de 47.248,40 €, negatiu.
- En la liquidació del pressupost, els drets reconeguts ascendeixen a 836.502,59 €, i les obligacions reconegudes, a 882.385,88 €. Això suposa un grau d’execució del 96,84% i del 102,15%, respectivament. El resultat pressupostari va ser de 45.883,29 €, negatiu.
- El 79,87% del finançament provenia de transferències corrents, principalment del Patronat.
Què hem observat?
- Les bases d’execució del pressupost no estan actualitzades.
- El Patronat no acorda les aportacions de les entitats que en formen part.
- Els centres de cost dels projectes no recullen la totalitat dels costos associats.
- Segons els càlculs de la Sindicatura, l’any 2022 es van reconèixer drets per 837.729,50 € i obligacions per 896.119 €, amb un resultat pressupostari negatiu de 58.389,50 € i un resultat pressupostari ajustat de 27.682,35 €.
- No s’ha pogut determinar la raonabilitat del valor de cost dels béns immobles, atesa la seva antiguitat.
- No es disposa d’un pla pluriennal de manteniment per garantir la conservació dels béns immobles en bon estat.
Què recomanem?
- Integrar el sistema d’informació comptable amb un sistema d’informació de gestió pressupostària que permeti registrar automàticament les operacions derivades de l’execució del pressupost i calcular el resultat pressupostari del l’exercici.
- Elaborar un model de càlcul de costos que permeti millorar la gestió i el control dels costos associats als projectes.
- Fer un inventari detallat dels béns patrimonials i actualitzar el llibre de béns d’inversió que inclogui els terrenys, els pavellons i el material científic i històric adquirit abans de l’exercici 2000.
- Redimensionar el personal administratiu per adequar-lo a les noves necessitats sorgides de l’adscripció a la Generalitat, i establir plans específics de formació.
Darrera actualització: 09/02/2023