Publicador de continguts

Els síndics presenten al Parlament quatre informes de fiscalització

Barcelona, 21 de novembre de 2024
La síndica Maria Àngels Cabasés, a la Comissió de la Sindicatura de Comptes del Parlament.

Els membres del Ple de la Sindicatura de Comptes, encapçalat pel síndic major, Miquel Salazar, han presentat aquest matí a la Comissió del Parlament quatre informes de fiscalització.

Els síndics han comparegut davant la Comissió a les 10:15h i hi han presentat els informes que es detallen a continuació, d’acord amb l’ordre del dia següent:

•    Informe 1/2024, relatiu al Teatre Nacional de Catalunya, SA, contracte programa, exercicis 2019-2022.

•    Informe 2/2024, relatiu als ajuts extraordinaris directes de suport a la solvència empresarial en resposta a la pandèmia de la Covid-19, exercici 2021.

•    Informe 4/2024, sobre el Consell de Treball Econòmic i Social de Catalunya, exercici 2022.

•    Informe 3/2024, relatiu a la contractació pública i adjudicació del servei d’acolliment de la infància i l’adolescència, exercicis 2016-2020, Resolució 1053/XII del Parlament.

Els tres primers informes han estat presentats pel síndic major, Miquel Salazar. 

Pel que fa al Teatre Nacional de Catalunya, el síndic major ha afirmat que de l’informe es desprèn que “el seguiment del contracte programa ha estat adequat” i que el grau de compliment del mateix ha estat “superior al 100%”, motivat, d’una banda, “pel valor poc ambiciós de les fites” que s’hi estableixen i d’altra banda, “per les modificacions introduïdes per addendes” que es van aprovar posteriorment a conseqüència de la covid.

En relació amb l’informe sobre els ajuts extraordinaris de suport a la solvència empresarial derivats de la Covid-19, la Sindicatura constata que la Generalitat va atorgar ajudes per un import de 841,30 M€, que van ser atorgades al 5,76% de les empreses establertes a Catalunya l’any 2021, la majoria de les quals tenien un nombre de treballadors superior a 10.

L’informe sobre el CTESC conclou que els comptes anuals no expressen en tots els aspectes significatius la imatge fidel del patrimoni i de la situació financera de l’entitat a 31 de desembre del 2022, a causa fonamentalment de la incorrecta comptabilització d’un import de 709.199,64 € procedent de sobrants de transferències que l’entitat hauria d'haver registrat en el passiu a curt termini. Salazar ha avançat que el CTESC ha corregit aquesta deficiència de cara a exercicis posteriors.

Finalment, l’informe sobre la contractació i adjudicació del servei d’acolliment de la infància i l’adolescència, derivat de la Resolució 1053/XII del Parlament, ha estat presentat per la síndica ponent, Maria Àngels Cabasés. La fiscalització analitza la gestió de la prestació del servei d’acolliments a menors en centres residencials, la majoria dels quals de titularitat privada, a càrrec de la Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència i el Consorci de Serveis Socials de Barcelona.

En la seva exposició, la síndica ha afirmat que la Sindicatura ha observat “manca de rigor” del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies en la contractació del servei, “manca de previsió” que va comportar la no formalització de les pròrrogues dels contractes en temps i forma, i “manca de rigor en el còmput de l’import de la despesa”, de 944,46 M€ en el període fiscalitzat. En l’informe, la Sindicatura apunta a l’existència de possibles responsabilitats derivades dels fets observats.