Publicador de continguts

La síndica Cabasés presenta al Parlament l'informe sobre la prestació del servei de diàlisi extrahospitalària

Barcelona, 6 de març de 2025
Imatge de la Comissió de la Sindicatura de Comptes.

La Comissió de la Sindicatura del Parlament s'ha reunit avui amb un únic punt de l'ordre del dia: la tramitació de l'informe 20/2024, relatiu al Servei Català de la Salut: prestació del servei extrahospitalari per a l'atenció a la insuficiència renal, exercici 2022.

La síndica Maria Àngels Cabasés, com a ponent d'aquest informe al Ple de la Sindicatura, l'ha presentat a la Comissió.

De les dades recollides a l'informe, Cabasés ha destacat que la despesa pagada pel Servei Català de la Salut l'any 2022 per la prestació del servei d'atenció a la insuficiència renal en 21 centres de diàlisi extrahospitalaris va ser de 98,85 M€, per a un total de 3.295 pacients, del que resulta un cost estimat de pacient/any de 47.744 €.

La síndica ha explicat que la gestió dels centres de diàlisi extrahospitària es fa mitjançant un contracte adjudicat l'any 2014 pel procediment negociat pel CatSalut i amb un valor estimat de 1.165,77 M€, per un període màxim de 10 anys. A principis de 2025 el CatSalut va publicar la licitació d'un nou concurs per a la gestió del servei d'hemodiàlisi ambulatòria.

Entre les conclusions més rellevants, la Sindicatura assenyala la manca de planificació del servei, l'incompliment de l'objectiu de proximitat territorials dels centres i la manca de concurrència en la contractació del servei, i apunta indicis de comportament "col·lusori" entre les empreses licitadores, que s'han posat en coneixement de l'autoritat competent.

La síndica ha ensenyat als diputats el vídeo divulgatiu que ha fet la Sindicatura sobre aquest informe, amb l'objectiu de fer més entenedors els informes i fer-los arribar a un públic més ampli. "Farem un esforç en la divulgació", ha reblat el síndic major.