La Sindicatura presenta al Parlament els informes sobre les mancomunitats incomplidores i sobre les prestacions econòmiques que gestiona el Departament de Drets Socials
Publicador de continguts

La Comissió de la Sindicatura de Comptes del Parlament ha acollit avui la compareixença dels membres del Ple de la Sindicatura per presentar als diputats dos informes de fiscalització.
L’ordre del dia de la Comissió, que s’ha reunit a les 10h, ha inclòs la tramitació dels informes següents:
- Informe 7/2025, relatiu a les mancomunitats de municipis que incompleixen reiteradament la tramesa del Compte general
- Informe 6/2025, relatiu al Departament de Drets Socials: prestacions econòmiques de dret subjectiu, exercici 2022.
L’informe corresponent al sector local ha estat debatut en Comissió a petició d’un grup parlamentari, d’acord amb el que preveu el Reglament del Parlament. El síndic ponent, Manel Rodríguez, ha explicat que la raó de la fiscalització rau en el fet que les mancomunitats, del conjunt dels ens locals, són “les principals incomplidores de l’obligació de trametre els comptes dins de termini”, amb uns índex de retiment que se situen “com a mínim 20 punts percentuals per sota” de la resta de corporacions locals en tots els exercicis. D’acord amb les darreres dades de tramesa disponibles, el grau de retiment de les mancomunitats dins de termini va ser del 40,7%.
L’informe sobre les prestacions econòmiques de dret subjectiu, gestionades pel Departament de Drets Socials, l’ha presentat la síndica ponent al Ple de la Sindicatura, Maria Àngels Cabasés. Com a conclusió general, la síndica ha destacat que en l’informe es posen de manifest “problemes estructurals de governança i de bon govern en la gestió” d’aquestes prestacions, i la “manca d’un marc de transparència sobre les dades de la seva execució”.
D’acord amb les dades de l’informe, la despesa per prestacions de dret subjectiu -entre les quals s’inclouen la renda garantida de ciutadania, la prestació per dependència i els ajuts a persones ex tutelades- va ser de 978,29 M€ l’exercici 2022. De l’anàlisi de la informació facilitada pel Departament, en el període 2016-2024 es detecten pagaments indeguts per import de 167,56 M€, dels quals 7,17 M€ haurien prescrit. La Sindicatura apunta també l’existència de 32.647 expedients de renda garantida de ciutadania pendents d’analitzar pel Departament i amb possibles pagaments indeguts.


