12/2024 Servei Meteorològic de Catalunya. Contractació, exercicis 2017-2021, Resolució 490/XIV del Parlament
L’informe en 2 minuts
Per què hem fet aquesta fiscalització?
-
El Parlament de Catalunya, mitjançant Resolució 490/XIV del 13 d’octubre del 2022, va encarregar a la Sindicatura un informe específic i complet sobre les contractacions fetes pel Servei Meteorològic de Catalunya entre els anys 2017 i 2021.
Quins són els fets i xifres clau?
- La contractació administrativa del Servei Meteorològic es regeix per normes de dret públic.
- L'activitat de l’entitat consisteix en la prestació dels serveis públics d’informació i assessorament en matèria meteorològica i climàtica a la Generalitat de Catalunya i als organismes que en depenen, i també a altres ens i organismes públic i privats que ho sol·licitin.
- L'import dels contractes adjudicats pel SMC, incloent els contractes menors, va ser de 2,05 M€ l’exercici 2017, 1,39 M€ l’exercici 2018, 1,70 M€ l’exercici 2019, 1,90 M€ l’exercici 2020 i 1,91 M€ l’exercici 2021.
Què hem observat?
- Excessos de facturació respecte de l’import previst en el contracte, i demores en l’execució dels terminis previstos.
- En molts casos, el contracte menor es va utilitzar per contractar serveis i subministraments entre una licitació i una altra o de forma recurrent any rere any, en lloc d’utilitzar els procediments de contractació previstos en la normativa.
- Contractació separada de prestacions que haurien d’haver estat objecte d’un únic contracte, eludint els requisits de publicitat o els relatius als procediments de contractació que haurien correspost.
- Despeses efectuades sense contracte per 79.156 € l’exercici 2017; 79.708 € el 2018; 73.726 € el 2019; 54.907 € el 2020 i 65.109 € el 2021.
Què recomanem?
- Reforçar la Unitat de Contractació, incorporant personal de suport al responsable de la unitat.
- Revisar el procediment intern de contractació.
- Implantar un programa únic per a la gestió dels expedients.
- Efectuar una previsió a 3 o 4 anys vista dels serveis necessaris per al funcionament de l’entitat i el compliment dels objectius que té encomanats, per poder planificar adequadament i amb suficient antelació les contractacions que s’haguessin de licitar.
- Aprofundir en la motivació i acreditació dels diversos aspectes a justificar en l’expedient.
Darrera actualització: 09/02/2023