Publicador de continguts

Anàlisi del personal de l’Administració de la Generalitat de Catalunya i del sector públic dependent, exercicis 2019-2023

L’informe en 2 minuts

Per què hem fet aquesta fiscalització?

  • Una de les principals despeses de l’Administració de la Generalitat de Catalunya (AGC) i del sector públic que en depèn és la despesa de personal, de 14.645,26 M€ en l’exercici 2023, corresponent a 299.336 treballadors, el que fa que la Generalitat sigui el major ocupador de Catalunya. La importància d’aquesta despesa ha estat el motiu perquè la Sindicatura fes aquesta fiscalització.
  • El treball ha consistit en l’anàlisi de l’evolució del personal de l’AGC i del sector públic dependent i les seves despeses pressupostàries en el període 2019-2023, i en la fiscalització dels aspectes econòmics, financers i de legalitat de les despeses del personal del Departament d’Acció Exterior i Unió Europea el 2023. També han estat objecte de revisió els controls bàsics de ciberseguretat relatius a l’ús controlat de privilegis administratius i de compliment de legalitat dels sistemes d’informació de gestió del personal de l’AGC.

Quins són els fets i xifres clau?

  • El 2023 l’AGC i el sector públic dependent disposaven de 299.336 efectius, dels quals el 86,69% eren estructurals i el 13,31%, conjunturals, i una despesa de 14.645,26 M€, amb un increment des del 2019 del 15,34% de treballadors i del 32,17% de despesa.
  • El 54,89% del personal treballava als departaments de l’AGC, i les principals funcions desenvolupades eren sanitat (37,65%) i educació (36,42%).
  • El personal funcionari de carrera i interí representava el 61,65% del nombre total d’efectius de l’exercici 2023 i la majoria del personal eren dones, que predomi-naven en totes les funcions excepte en la de seguretat.
  • El 2023 el perfil més representatiu del personal analitzat seria el d’una dona, funcionària, d’entre 45 i 59 anys i que treballa al Departament d’Educació o en una entitat de l’àmbit de la salut. No obstant aquesta simplificació, les matisacions i variables són moltes i es detallen a l’informe.

Què hem observat?

  • En el període 2019-2023, aproximadament un terç del personal estructural de l’AGC i del sector públic dependent era temporal, i aquesta temporalitat es va reduir en totes les funcions, excepte en la de sanitat.
  • En el període 2019-2023, el personal analitzat estava format majoritàriament per dones (prop del 67% del total), excepte en la funció de seguretat, en què s’inverteixen els percentatges i, per tant, en termes generals no es complia la representació paritària d’entre el 40 i el 60%.
  • Incompliment de terminis en provisió de places mitjançant comissió de serveis o encàrrec de funcions al Departament d’Acció Exterior i Unió Europea.
  • El nivell assolit dels controls de ciberseguretat revisats mostra una efectivitat insuficient en el número 8, relatiu al compliment de legalitat, nivell de maduresa N2, i un compliment suficient en el número 4, relatiu a l’ús controlat de privilegis administratius, nivell de maduresa N3.

Què recomanem?

  • Tot i haver reduït la temporalitat en l’últim exercici fiscalitzat, encara es mantenia un marge de millora significatiu per aconseguir l’objectiu. Els sistemes de provisió de places, com pot ser l’encàrrec de funcions i la comissió de serveis, s’han de resoldre en un termini raonable, dins dels límits establerts en la normativa.
  • L’Administració ha de ser l’exemple de la societat complint l’objectiu de paritat en tots els nivells i funcions desenvolupades.
  • Cal una política de renovació que permeti la progressió de les noves generacions, com ara programes de contractació per a professionals joves, i també la planificació adequada per substituir el personal que es jubila, com ara jubilacions parcials amb relleu.
  • Es recomana aprofundir en la millora del Banc de dades d’ocupació pública, especialment en la informació del personal estructural i conjuntural, recollida mitjançant enquestes a les entitats no incloses en el registre.